SUNATHON WORKSHOP 2.0 2017

Pasal sunathon sebenarnya banyak yang tertunda. Dalam tiga event sunathon tak sempat aku tulis. Faham faham jelah, busy.

11 & 12 November 2017

Tag tu, tali merah trainer, tali hitam trainee. saja bagitahu.



Sunathon workshop. Sama macam workshop I have joined last year, cuma bezanya kali ini Sunateam sendiri yang organised tanpa CUCMS. Oh ye, Sunateam adalah gabungan medical students range from 1st year sampailah ada yang dah grad daripada UIA Kuantan dan juga Widad sendiri. Dan Sunateam is a team performing circumcision (berkhatan) around pantai timur. First batch Sunateam adalah mereka yang joined workshop dan lulus exam tahun 2016, including me. So, basically workshop 2017 ni is to recruit our second batch dan meramaikan lagi tok mudim pantai timur. And of course to ensure the continuation of the legacy!

Untuk workshop kali ni, aku bukan committee, hanya trainer yang ditugaskan untuk in charge bahagian suture, to be more precised, suture di bahagian artificial skin. Sebenarnya, I chose to be in charge in suture station sebab nak mantapkan skill suture aku. Dah lama tak praktis, terkial lah jugak pagi sebelum mula workshop tu huhu. Tapi, disebabkan adanya tunjuk ajar seniors, Alhamdulillah aku dah ingat semula teknik yang betul.

As a trainer for this second workshop, the feeling was much better than last year. No more nervous, fikir skill, fikir nak hafal semua benda, fikir exam, theory, practical lagi, lulus ke tak. Lega dah lepas fasa tu. Dulu lagi nervous dengan cucms kottt yang ada banyak pengalaman fuhh. Masa tu pulak baru 1st year, baru sebulan ambil medic. Perasaan inferior tu takyah cakaplah. Superb inferior.
Okay perjalanan program macam biasa. Pagi sabtu, pendaftaran dan sarapan. Kemudian short seminar by Dr Firdaus. Then, ada practical session which we divided the participants into groups so that the rotation from one station to another can occur. Taklah bersesak semua kat satu station kan. Oh ye, untuk station suture ada dua sub station. Satu, artificial skin and another one is penile model with 3 trainers for each station. Untuk station artificial skin ni, kak Fa, Dila dan aku sama sama worked as a team. Tapi, macam biasalah mestilah kak Fa yang bercakap while me and Dila demonstrating the suturing process. Ada lah sikit sikit aku mencelah. Sebenarnya segan sebab baru 2nd year, participants pulak senior senior belaka. Sekali lagi rasa inferior hahaha.

Selesai practical session pagi tu sampailah ke zohor, rehat solat dan makan, sambung semula dengan another practical sebab pagi tadi more to demonstration by trainers actually. So ini lah masanya untuk peserta peserta ni practice betul betul. Dan as expected, station suture adalah yang paling sesak. Aku faham je perasaan diorang. Mestilah nak berlatih lebih sikit sebab suture ni antara yang paling banyak procedures. Sambil sambil diorang berlatih, tugas trainer mestilah kena perhati kalau kalau ada salah teknik ke, salah cara pegang surgical set ke, cara bite skin ke dan macam macam lagi. Selain tu, trainers juga kena tanya soalan soalan yang berkait which those questions are actually soalan bocor untuk practical exam esoknya. Tinggal alert dengan tak alert je.

Selesai hari pertama lebih kurang pukul 5pm macam tu, peserta semua boleh pulang. Committees and trainers pula kena stay untuk setup station for tomorrow's examination.

Ahad, selepas sarapan, theory exam bermula within 1 hour kalau tak silap lah. Sekejap je. Soalan kitorang buat pun senang je. Tak perlu risau pun lulus atau tak. Proceed dengan practical examination, dan buat dalam group juga. Mana mana yang dapat suture as their first station memang akan down lah. Sebabnya, satu, catgut (benang dan jarum) yang kami guna bukan catgut yang sebenar. DIY je. So the quality was not so good. Tapi elok je sebenarnya bila team kami test catgut buatan tu cuma bila sampai kat peserta dia jadi haru sikit (orang bertanggungjawab yang kata). Kedua, biasalah baru mula nak practice, memang rasa susah sikit. Samalah kita. Aku pun dulu exam dapat suture dulu. Habis suture terus rasa down takleh nak lulus eventhough I managed to complete 7 sutures in 6 minutes tapi satu suture aku tercabut. So sad. Dan lagi satu, aku kurang yakin dengan jawapan untuk soalan examiner masa tu. Rasa macam dahhh taknak teruskan exam nak balik je ahahah.

Untuk exam ni, disebabkan aku taknak ramai rasa down dan rasa fail, so aku test suture guna forceps lembut lembut je. Tak ganas langsung. Sebab aku faham perasaan sakit hati tengok suture kita kena rentap depan mata (tak dendam pun ok dengan cucms dulu hahaha). Lagi satu, aku tanya soalan pun senang senang je kecuali untuk yang senior senior aku, aku tanya lebih sikit kahkah. Tapi lepas tu aku explain lah cara yang betul macam mana. Best suture macam mana, tight ke loose ke and so on.

Last peserta yang aku examine, 1st year medical student UIA lelaki. Macam biasa, sebelum mula aku tanya nama dia. Nik. Laju je mulut aku cakap, " Aku rasa aku kenal kau lah. SAMBEST ke?" Sebab dari awal aku perhati dia ni tau, rasa macam pernah jumpa. And my memory was quiet good, siap boleh ingat full name dia. Dia pernah satu team dengan aku untuk Kuiz Ilmu Wahyu peringkat negeri dulu kat SMKA Kuala Selangor. Masa peringkat daerah, dia dapat no 1, aku no 2 yang menyebabkan kitorg jadi satu team. And dia cakap juga, dia ada abang kat SAMTTAJ. Aku lupa nama abang dia.

Ok done workshop. Peserta dah pulang, kami teruskan pula dengan post mortem dan sesi bergambar. Dan habis.

Congratulations to Yana and Aini for passing the exams and also to all the trainees! Welcome to Sunateam family!

I am glad to see increment of participants from Widad, my colleagues my seniors. Juniors je belum. Next year okayh. And it was exciting to have so many experiences so far starting from my 1st year of degree until now. Dah merasa join workshop, sebulan lepas tu join sunathon and tahun ni jadi trainer. Dua minggu berturut-turut selepas tu, sunathon lagi. Paling best, of course lah sebab berpeluang to be part of Sunateam family. Semua sporting. Alhamdulillah for the bless.


Another 2 recent events, nanti nanti lah tulis. Nak tulis semua dalam satu masa kang tak siap kerja kerja lain.

Comments

Post a Comment

Popular Posts